Studenten mbo en hbo krijgen volop plek op Twente Airport

Twente Airport wil zich de komende jaren ontwikkelen tot een plek waar onderwijs een rol speelt in de bedrijfsvoering. Gesprekken met het mbo en hbo zijn in volle gang, aan motivatie is geen gebrek.

Sinds Twente Airport in 2017 een civiel vliegveld werd, is nagedacht over een nieuw doel voor de locatie. Uit een onderzoek in 2019 naar de mogelijke kansen, bleek dat het onderhoud van vliegtuigen vele kansen biedt. “De mondiale vraag naar vervoer van passagiers en vracht, neemt nog altijd toe, maar er is minder tijd en ruimte voor onderhoud. Die ruimte is er bij ons wel”, vertelt directeur van Twente Airport Meiltje de Groot. 

De vraag naar technisch personeel is hoog, ook in de luchtvaart. De regio Twente heeft een high tech cluster, veel bedrijven werken ook in de luchtvaart. “Het is een bijzondere regio, en daar willen wij graag een rol in spelen. Met onze landingsbaan van drie kilometer lang, en veel ruimte, is onderhoud een goede keuze.” 

Al sinds 2017 werkt het bedrijf AELS op het vliegveld, zij richten zich op het uit elkaar halen van vliegtuigen en het doorverkopen van de onderdelen. De Groot heeft voor ogen om een leer- en opleidingstraject voor Maintenance, Repair en Operations supplies (MRO) op te zetten. “Dat past ook goed bij wat AELS doet. Met dit traject kunnen we stageplekken aanbieden en afstudeeropdrachten laten uitvoeren. Zo creëren we ook maatschappelijk draagvlak.”

Door de coronacrisis kwam een van de doelen van Twente Airport, het parkeren van vliegtuigen, opeens in een stroomversnelling. Momenteel staan er zes Boeings van Lufthansa op het vliegveld en werken medewerkers van Lufthansa Technics op het vliegveld aan het onderhoud. 

Het Deltion College in Zwolle heeft het afgelopen jaar al studenten geleverd aan AELS, die hielpen bij het ontmantelen van vliegtuigen. Sindsdien zijn er gesprekken gevoerd over een uitbreiding van die samenwerking, vertelt Klaas Bakker, opleidingsmanager Luchtvaarttechniek. “Nu er opeens een paar Boeings geparkeerd staan, is de vraag: gaan die nog de lucht in of worden ze uit elkaar gehaald? Dat biedt ook mogelijkheden voor ons.” 

Zonder onderhoud geen vlieguren
Hoe langer een vliegtuig stilstaat, hoe minder deze waard wordt. Onderhoud speelt daarbij een cruciale rol, zonder onderhoud mag er niet worden gevlogen. “Er is in ons land lange tijd te weinig onderhoudscapaciteit geweest, waardoor een vliegtuig soms naar Indonesië werd gevlogen. Dat er ruimte is in Twente, maakt dat interessant, ook op het gebied van duurzaamheid”, aldus Bakker. De onderhoudsbedrijven zorgen ervoor dat de vliegtuigen mogen blijven vliegen.

Hbo-opleider Saxion is sinds kort ook in gesprek met Twente Airport over eventuele samenwerkingen, vertelt Peter van Dam, directeur Academie Life Science, Engineering & Design. De focus op onderhoud is ook voor hen interessant. “Je hebt aan de ene kant een ‘garagemodel’, een vliegtuig komt, onderdelen worden gecheckt en waar nodig vervangen. Maar een andere interessante component is het zogenoemde predictive en smart maintenance, voorspelbaar onderhoud.”  

Hierbij draait het om monitoren van de onderdelen, levensfases volgen, meten en beslissingen maken over een vervolgstap. “Dat past goed bij enkele van onze opleidingen, zoals Elektrotechniek, Werktuigbouwkundige, Technische Natuurkunde.” Universiteit Twente houdt zich ook met dit onderwerp bezig en is daarom ook betrokken bij gesprekken met het vliegveld. 

Onderwijsniveaus samenbrengenDe Groot heeft vele plannen en denkt onder meer aan het opzetten van een soort ‘shop’ waar vliegtuigonderdelen kunnen worden verkocht die een upgrade hebben gehad. “Van batterijen tot een landingsgestel of andere onderdelen. Heeft een vliegtuig een beurt nodig, dan kan dat ook hier.” Daarnaast wil ze graag de verschillende onderwijsniveaus met elkaar verbinden. “Ik wil een helder carrièrepad opzetten, zodat studenten bijvoorbeeld bij AELS beginnen, doorgroeien naar MRO voor onderhoud en de stap zetten naar een baan. Zo kunnen we ook een maatschappelijke rol spelen en iets bijdragen in de regio.” 

Bakker ziet ook potentie voor een BBL-opleiding in de luchtvaart. “Luchtvaartbedrijven willen wel investeren in opleiden, maar vinden het lastig als ze iemand vanaf dag één al moeten begeleiden. Een stagiair moet de basis onder de knie hebben, en dat is bij BBL niet het geval.” Als het vliegveld de juiste middelen kan bieden en de school organiseert de begeleiding, dan ziet Bakker dit wel gebeuren. Ook voor leerlingen van niveau twee zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld in de schoonmaak of bij kleine reparaties. 

Het thema duurzaamheid zal daarnaast een grotere rol krijgen in de luchtvaart, denkt Bakker. Dat omvat niet alleen schoner vliegen. “Nieuwe vliegtuigen zullen langer doorvliegen, maar dat betekent ook dat er na een aantal jaar een nieuw interieur in moet. Zo’n klus is perfect voor onze studenten.” Er zijn jaarlijks zo’n honderd studenten die op het Deltion College instromen in de richting Luchtvaarttechniek, zij lopen stage op kleinere vliegvelden en werken dan vaak aan bedrijfsvliegtuigen of recreatieve toestellen. 

Om dit alles van de grond te krijgen, is ook het bedrijfsleven nodig. De Groot is volop op zoek naar projecten en onderhoudsbedrijven die mogelijk naar Twente willen komen. “Uiteindelijk moeten we een plek worden waar we partijen bij elkaar brengen, het bedrijfsleven en het onderwijs. We begeleiden niet, maar zorgen voor de optimale locatie voor bedrijven en studenten.” 

Bedrijvigheid creëren
Het Saxion heeft al een breed technisch assortiment aan opleidingen, aldus Van Dam. “We zouden in overleg met andere partijen kunnen kijken wat er nodig is aan trainingen of bijscholing. Dat kan interessant zijn, dus ik ben erg nieuwsgierig hoe de volgende gesprekken zullen verlopen.” Ontstaat er in de regio bedrijvigheid door deze ontwikkelingen op het gebied van mbo, hbo en universiteit, dan zal dat mensen aantrekken, aldus Van Dam.   

Voor het Deltion College zou het zeer gewenst zijn als hun studenten verschillende soorten werkzaamheden kunnen gaan doen aan vliegtuigen. Van nieuwe interieurs tot modificaties. “Als een student kan meegroeien, van demontage naar routinematig monteren tot vliegtuigmonteur, dan lever je een goed opgeleide student af die zelfstandig aan de slag kan.” Voor de verdere ontwikkeling van deze plannen, zou het goed zijn als het mbo, hbo en de universiteit gezamenlijk in gesprek gaan met het vliegveld, denkt Bakker. “Er zijn zeker dingen die we samen zouden kunnen doen.” 

De Groot ziet het vliegveld over een paar jaar als een plek waar bedrijven en studenten rondlopen, waar reuring is. “Het lijkt me fantastisch om de samenwerking tussen de onderwijspartijen te kunnen faciliteren en een plek te worden waar technisch opgeleid personeel wil werken. En hopelijk zetten we Twente zo ook wat meer op de kaart.”

Digitaal platform Vriend van de Show wil podcast naar nieuw niveau tillen

Rubriek: ‘Je moet jezelf leren kennen door je gedachten, gevoel en gedrag te onderzoeken’