‘Als je iets in je leven wilt veranderen, zul je moeten oefenen’

Tien jaar geleden begon Psychologie Magazine met het aanbieden van online trainingen. Inmiddels zijn er meer dan 44.000 deelnemers gestart met een training en is de Psychologie Academy uitgegroeid tot een stevig platform voor persoonlijke groei, vertelt hoofdredacteur Sterre van Leer. De laatste twee jaar gebeurde dat in samenwerking met Minddistrict.

“Psychologie Magazine was een pionier op het gebied van online trainingen,” vertelt Van Leer. “Tien jaar geleden lag er een enorm gat tussen aan de ene kant het zelfhulpboek of ons eigen magazine, en aan de andere kant de stap om echt in therapie te gaan – wat toch wel een drempel is. En daar zagen we kansen. Met een online training konden we lezers op een laagdrempelige en positieve, ondersteunende manier een stapje verder helpen.”

Dat sluit uitstekend aan bij de missie van het merk, aldus Van Leer. Psychologie Magazine maakt inzichten uit de psychologie toegankelijk voor een breed publiek. Bevindingen uit de wetenschap worden vertaald in concrete en toepasbare inzichten waarmee lezers aan de slag kunnen.

“We zijn gestart met een paar onderwerpen waarvan we wisten dat ze populair waren bij lezers, én waarvan we het idee hadden dat Psychologie Magazine echt iets zou kunnen toevoegen. Omdat ze zich goed lenen voor zelfhulp, en niet te zwaar of gecompliceerd zijn om in zo’n vorm aan te pakken.” Bij ieder thema werd een psycholoog gezocht met expertise op dat specifieke vakgebied, om gezamenlijk  de inhoud te bepalen. De eerste online training werd eind 2008 gelanceerd: ‘Vergroot je zelfvertrouwen’, in samenwerking met psycholoog Fred Sterk. Daarna volgden onder andere ‘Denk je slank’ (afvallen met psychologische trucjes), ‘Ontdek je talent’, ‘Loslaten’ (gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy) en ‘Mindfulness’. Deelnemers worden aan het werk gezet door middel van zelftests, schrijfopdrachten, filmpjes en dagboekoefeningen en werken in de loop van een aantal weken aan hun leerdoel.

‘Denk je slank’ is sinds die beginfase een van de best lopende trainingen. “Je leert in een aantal weken om door gedragsverandering kilo’s te verliezen, in plaats van te letten op je dieet”, legt Van Leer uit. Dat heeft namelijk aantoonbaar blijvend effect. “Je behaalt geen winst door nooit meer chips te eten, maar door inzicht in je eetpatroon en je valkuilen – gedachteloos chips eten op de bank, bijvoorbeeld. Dan kun je jezelf ook gezondere strategieën aanleren.” Er zijn volgens Van Leer miljoenen vrouwen in Nederland die miljoenen uren worstelen met afvallen, dan weer aankomen en vervolgens een ander dieet zoeken. “Daar hebben wij betere oplossingen voor, dachten we. En dat blijkt ook uit de reacties van deelnemers. ‘Ik heb eindelijk de haat-liefde-verhouding ten opzichte van eten kunnen loslaten,’ mailde iemand bijvoorbeeld. ‘Nu zie ik een patroon en leer ik er echt van.’ Of: ‘Ik geef een 10, omdat mijn doel om enkele kilo’s af te vallen behaald is en ik blijvend veranderde eetgewoonten heb ontwikkeld.’”

Mobielvriendelijk
Het technische platform waarop de trainingen draaiden, had Psychologie Magazine zelf laten bouwen. Maar na een paar jaar en een kritische blik, werd het tijd voor een update. “Juist een tablet of smartphone leent zich goed om simpel en makkelijk te werken aan je leerdoel. Ons eigen platform was niet erg mobielvriendelijk. We dachten, gaan we het platform zelf updaten of een partner zoeken die een beter alternatief biedt?”

De keuze viel al snel op een samenwerking met Minddistrict. Vanwege de technische mogelijkheden en handigheidjes binnen het platform, zoals de dagboekfunctie, waarmee deelnemers hun ervaringen kunnen bijhouden, aldus Van Leer. Maar niet alleen dat. “Betrouwbaarheid is een van onze belangrijkste kernwaarden. Onze gebruikers verwachten dat wij goed voor ze zorgen, dat alles wat we bieden kwaliteit heeft en dat er voorzichtig wordt omgesprongen met hun persoonlijke gegevens. De gegevens die ze achterlaten in het trackingsproces gaan immers over je persoonlijke valkuilen, je twijfels, hoeveel kilo je kwijt wilt raken. Die informatie deel je en dat moet dus veilig bewaard worden.” De staat van dienst van Minddistrict speelde daarom ook een belangrijke rol. “Minddistrict is door hun werk in de zorg ook gewend om met nog veel strakkere protocollen en gevoeligere informatie te werken dan die wij van mensen vragen. Dat voelde dus heel goed.”

Zweverig
Van de dertien trainingen in de Academy is ‘Hoogsensitiviteit als kracht’ op dit moment de hardloper. Er is niets zweverigs aan hoogsensitiviteit, legt de hoofdredacteur uit. “Het is gewoon wetenschappelijk aantoonbaar dat 1 op de 5 mensen prikkels anders verwerken in de hersenen. Ze zijn er gevoeliger voor, en prikkels worden ook diepgaander verwerkt.” Hierdoor kunnen hoogsensitieve personen niet zoveel tegelijk hebben en voelen ze zich eerder moe of overspoeld. Maar ze pikken ook sneller signalen op, ze zijn gevoeliger voor emoties van anderen en kunnen enorm genieten van muziek of kunst.

Hoogsensitiviteit kan dus een handicap zijn, maar ook je kracht, aldus Van Leer. “Daar speelt de training, die in oktober vorig jaar gelanceerd is, verder op in. Je gaat stapsgewijs in kaart brengen welke situaties je lastig vindt. Hoe je ervoor zorgt dat je energie overhoudt en reserves kan opbouwen voor de momenten waarop je dat nodig hebt. En je leert die gevoeligheid ook waarderen als een bijzondere eigenschap.” Je kunt niets veranderen aan het feit dat je hoogsensitief bent, deze persoonlijkheidsstructuur heb je je leven lang, zegt Van Leer. “Je kunt balen dat anderen wél naar een lawaaiig feestje kunnen terwijl jij daarna het hele weekend gevloerd bent, maar dat verandert er niets aan. Dus het is zinvoller en vriendelijker om voor jezelf om na te gaan: wat vind je prettig en wat niet? Hoe richt je je leven zo in dat het past bij hoe jij bent?”

Op alle kanalen
De redactie besloot de training groots te lanceren. “We legden een reeks bekende Nederlanders van wie we vermoedden dat ze hooggevoelig waren, de wetenschappelijke hoogsensitiviteitstest voor. Wie hoog scoorde, hebben we benaderd voor een interview. Karin Bloemen bijvoorbeeld, illusionist Victor Mids en actrice Liesbeth Kamerling. We maakten interviews, video’s en portretfoto’s die we op al onze kanalen konden verspreiden – maar ook digitale tegeltjes met quotes waarin HSP’s (een term voor mensen die hooggevoelig zijn) zich zouden kunnen herkennen en die enorm vaak gedeeld worden op social media. Dat ging viraal: één tegeltje, een soort ‘gebruiksaanwijzing’ voor HSP’s, is meer dan 700.000 keer gedeeld.

De campagne rondom het thema werd een succes. “We hebben hoogsensitiviteit echt onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Dat zorgde voor een enorme groei van social likes en volgers. En binnen drie weken verkochten we een recordaantal trainingen – waar het allemaal om was begonnen.” 

Luxeproblemen
Van Leer vindt het een goede ontwikkeling dat mensen steeds meer aan hun eigen ontwikkeling werken. “Die trend is al een tijd geleden ingezet en is voorlopig nog niet op zijn hoogtepunt. We leven in een wereld die steeds meer van ons vraagt en steeds ingewikkelder wordt, maar ook steeds meer kansen biedt. De meesten van ons hoeven zich geen zorgen te maken of we wel iets te eten hebben vanavond, of een dak boven ons hoofd. Dat is een luxe. Maar die luxe dwingt ook tot keuzes.” Wat wil je van je leven maken? Hoe zorg je dat je jezelf blijft in een wereld die je overspoelt met prikkels? Hoe maak je de juiste keuzes als er zoveel te kiezen is? Die vragen gaan niet meer weg – maar de mogelijkheden om zelf de regie te pakken groeien ook mee, aldus Van Leer.

“In het digitale tijdperk kun je direct aan de slag met thema’s die voor jou belangrijk zijn – met apps en e-health-oplossingen zoals de online trainingen. Dat je er in je eigen tempo mee bezig kunt zijn, op elke gewenste plek en op het moment dat je er tijd voor hebt of dat je behoefte hebt aan steun, dat maakt ehealth een blijvertje.” De interactiviteit is daarnaast een groot voordeel. “Je ontvangt geen informatie op een passieve manier, je gaat er echt actief mee aan de slag. Dat is de enige manier om inzichten te doen beklijven. Als je iets in je leven wilt veranderen, moet je oefenen.”

Meer variëteit
Psychologie Magazine gaat sowieso verder met het uitbouwen van de Psychologie Academy. “We willen ten eerste nog veel meer mensen bereiken met ons aanbod, want we geloven echt in deze laagdrempelige vorm van zelfzorg en zelfontwikkeling. Maar ook de variëteit in het aanbod wordt telkens uitgebreid. Met video’s waar je iets van opsteekt, en met onze online masterclasses, waarin deelnemers persoonlijke vragen kunnen voorleggen aan experts – dat loopt heel goed. Events en real life-masterclasses zouden daar ook goed bij passen; zo kun je nog meer verdieping bieden.’

Naast verdieping ziet de hoofdredacteur juist ook wel iets in korte ‘twee-minuten-trainingen’. “Handige weetjes, tips en trics die je kunt toepassen als je op de tram staat te wachten. Een wetenschappelijk onderbouwde ademhalingsoefening om beter te focussen of te ontspannen, bijvoorbeeld. Maar ook tips voor een lastig gesprek met je baas dat je straks moet voeren. Ideeën te over voor de komende tien jaar.”

 

‘Recruiters bieden geen oplossingen die het onderwijs verder helpen’

“Online werken is niet iets wat je ‘erbij doet’”